CBR vraagt vanaf januari ook naar rijhulpsystemen bij rij-examen B

Real-Wise Rijopleidingen

CBR vraagt vanaf januari ook naar rijhulpsystemen bij rij-examen B

Wie in 2024 gaat afrijden voor het autorijbewijs kan tijdens het praktijkexamen vragen verwachten over rijhulpsystemen tijdens de voorbereidings- en controlehandelingen. Te denken valt aan vragen over parkeersensoren, lane-assist en verkeersbordherkenning. Daarmee past het CBR de examens stapsgewijs aan de nieuwe ontwikkelingen van de auto’s aan.

Je kunt de vragen vergelijken met vragen zoals dat nu al gebeurt met vragen over de banden en het oliepeil. Je moet iets weten van het voertuig waarin je rijdt. Het is niet nodig dat iemand ook al afrijdt in de allernieuwste auto waar alles op en aan zit. Maar er zitten al meer rijhulpsystemen op oudere auto’s dan mensen soms beseffen. Bijna alle auto’s hebben cruise control, parkeersensoren en navigatie. Ook dat zijn rijhulpsystemen, die ooit nieuw waren, maar nu standaard bij een auto horen.

CBR vraagt vanaf januari ook naar rijhulpsystemen bij rij-examen B

Wie in 2024 gaat afrijden voor het autorijbewijs kan tijdens het praktijkexamen vragen verwachten over rijhulpsystemen tijdens de voorbereidings- en controlehandelingen. Te denken valt aan vragen over parkeersensoren, lane-assist en verkeersbordherkenning. Daarmee past het CBR de examens stapsgewijs aan de nieuwe ontwikkelingen van de auto’s aan.

Je kunt de vragen vergelijken met vragen zoals dat nu al gebeurt met vragen over de banden en het oliepeil. Je moet iets weten van het voertuig waarin je rijdt. Het is niet nodig dat iemand ook al afrijdt in de allernieuwste auto waar alles op en aan zit. Maar er zitten al meer rijhulpsystemen op oudere auto’s dan mensen soms beseffen. Bijna alle auto’s hebben cruise control, parkeersensoren en navigatie. Ook dat zijn rijhulpsystemen, die ooit nieuw waren, maar nu standaard bij een auto horen.

CBR rijprocedure B

Real-Wise Rijopleidingen

CBR rijprocedure B

Real-Wise Rijopleidingen

Lane Departure Warning

Dit systeem voorkomt dat je je rijbaan verlaat. Verschillende sensoren bepalen je plaats op de weg en zodra je de kant- of middenlijn overschrijdt, gaat het stuur trillen of klinkt er een geluidssignaal. Je kunt dan meteen ingrijpen. Er zijn ook systemen die zelf corrigeren om binnen de lijnen te blijven, Lane Keeping Assist.

Lane Departure Warning

Dit systeem voorkomt dat je je rijbaan verlaat. Verschillende sensoren bepalen je plaats op de weg en zodra je de kant- of middenlijn overschrijdt, gaat het stuur trillen of klinkt er een geluidssignaal. Je kunt dan meteen ingrijpen. Er zijn ook systemen die zelf corrigeren om binnen de lijnen te blijven, Lane Keeping Assist.

Blind Spot Detection

Dit systeem waarschuwt je voor voertuigen, objecten of personen die zich in de dode hoek van je spiegel bevinden. Bijvoorbeeld door een rode of oranje driehoek in je spiegel te tonen. Dit kunnen overigens ook ledlampjes aan de zijkant van de spiegel zijn.  Ook zijn er systemen die een geluid laten horen of een vibratie in het stuur generen als je van richting wilt veranderen, terwijl er verkeer in de dode hoek rijdt.

Blind Spot Detection

Dit systeem waarschuwt je voor voertuigen, objecten of personen die zich in de dode hoek van je spiegel bevinden. Bijvoorbeeld door een rode of oranje driehoek in je spiegel te tonen. Dit kunnen overigens ook ledlampjes aan de zijkant van de spiegel zijn.  Ook zijn er systemen die een geluid laten horen of een vibratie in het stuur generen als je van richting wilt veranderen, terwijl er verkeer in de dode hoek rijdt.

Front assist, voorligger- en voetgangersdetectie

Dit systeem detecteert voertuigen of fietsers die voor je rijden. Afhankelijk van het type systeem ontvang je een waarschuwing en/of remt het systeem ook daadwerkelijk als je dat niet tijdig zelf doet en het gevaar bestaat dat je op een voetganger of achterop een stilstaande of rijdende fietser of voorligger botst.

Front assist, voorligger- en voetgangersdetectie

Dit systeem detecteert voertuigen of fietsers die voor je rijden. Afhankelijk van het type systeem ontvang je een waarschuwing en/of remt het systeem ook daadwerkelijk als je dat niet tijdig zelf doet en het gevaar bestaat dat je op een voetganger of achterop een stilstaande of rijdende fietser of voorligger botst.

Verkeersbordherkenning

De meeste auto’s met verkeersbordherkenning gebruiken een camera achter de binnenspiegel. Deze registreert de (digitale) verkeersborden die te maken hebben met snelheidslimieten en inhaalverboden. Naast het tonen van de actieve verkeersborden kan het systeem ook een visueel signaal geven wanneer je bijvoorbeeld de maximum snelheid overschrijdt.

Verkeersbordherkenning

De meeste auto’s met verkeersbordherkenning gebruiken een camera achter de binnenspiegel. Deze registreert de (digitale) verkeersborden die te maken hebben met snelheidslimieten en inhaalverboden. Naast het tonen van de actieve verkeersborden kan het systeem ook een visueel signaal geven wanneer je bijvoorbeeld de maximum snelheid overschrijdt.

Adaptieve Cruise Control

Met Adaptieve Cruise Control blijft je auto automatisch snelheid verminderen of vermeerderen op basis van de volgafstand van het voertuig dat voor je rijdt. Enkele Adaptive Cruise Control Systemen halen ook automatisch in, op aangeven van de bestuurder. Adaptive Cruise Control werkt soms niet bij een lage snelheid (15 km/u). Als dit wel het geval is, spreken we ook wel van een File Assistent.

Adaptieve Cruise Control

Met Adaptieve Cruise Control blijft je auto automatisch snelheid verminderen of vermeerderen op basis van de volgafstand van het voertuig dat voor je rijdt. Enkele Adaptive Cruise Control Systemen halen ook automatisch in, op aangeven van de bestuurder. Adaptive Cruise Control werkt soms niet bij een lage snelheid (15 km/u). Als dit wel het geval is, spreken we ook wel van een File Assistent.

Automatisch Parkeren

Bij snelheden tot 30 kilometer per uur herkent dit systeem geschikte parkeerplekken voor je auto. Om de auto (semi-)automatisch in te parkeren, hoef je alleen voorzichtig te remmen, gas te geven en te schakelen. Het systeem doet de rest.

Automatisch parkeren

Bij snelheden tot 30 kilometer per uur herkent dit systeem geschikte parkeerplekken voor je auto. Om de auto (semi-)automatisch in te parkeren, hoef je alleen voorzichtig te remmen, gas te geven en te schakelen. Het systeem doet de rest.

Autonomous Emergency Braking (AEB)

Bekendere namen zijn Noodremsysteem of City Safety. Het Systeem heeft als doel aanrijdingen te voorkomen. Als het systeem voorspelt dat je een botsing kan gaan veroorzaken, begint het met remmen en volgen er (akoestische) signalen. Als je niet tijdig remt, zal het systeem een noodstop maken.

Autonomous Emergency Braking (AEB)

Bekendere namen zijn Noodremsysteem of City Safety. Het Systeem heeft als doel aanrijdingen te voorkomen. Als het systeem voorspelt dat je een botsing kan gaan veroorzaken, begint het met remmen en volgen er (akoestische) signalen. Als je niet tijdig remt, zal het systeem een noodstop maken.

Rear en/ of Front Cross Traffic Alert

Dit systeem detecteert naderende voertuigen van links of rechts die je zelf slecht of niet kunt zien. Handig als je een parkeervak wilt verlaten en beperkt zicht hebt. De sensoren in de bumpers houden het naderende verkeer voor je in de gaten. Afhankelijk van het type systeem ontvang je een waarschuwing en/of remt het systeem ook daadwerkelijk als je dat niet tijdig zelf doet.

Rear en/ of Front Cross Traffic Alert

Dit systeem detecteert naderende voertuigen van links of rechts die je zelf slecht of niet kunt zien. Handig als je een parkeervak wilt verlaten en beperkt zicht hebt. De sensoren in de bumpers houden het naderende verkeer voor je in de gaten. Afhankelijk van het type systeem ontvang je een waarschuwing en/of remt het systeem ook daadwerkelijk als je dat niet tijdig zelf doet.

Driver Assist, Autopilot, ProPilot en Pilot Assist

Fabrikanten combineren steeds vaker Adaptive Cruise Control, Lane Keeping Assist, Blind Spot Monitoring en een File Assistent in één ADAS-systeem. Met name op snelwegen werkt dit erg goed, maar het is nog niet feilloos. Gebruik deze automatische besturing dus liever niet bij tijdelijke markering bij wegwerkzaamheden. Zie dit systeem dan ook vooral als een paar ‘extra oplettende ogen’.

Driver Assist, Autopilot, ProPilot en Pilot Assist

Fabrikanten combineren steeds vaker Adaptive Cruise Control, Lane Keeping Assist, Blind Spot Monitoring en een File Assistent in één ADAS-systeem. Met name op snelwegen werkt dit erg goed, maar het is nog niet feilloos. Gebruik deze automatische besturing dus liever niet bij tijdelijke markering bij wegwerkzaamheden. Zie dit systeem dan ook vooral als een paar ‘extra oplettende ogen’.

By Published On: januari 2nd, 2024Categories: General